Nye Nissan Qashqai tilbyr en kompromissløs kombinasjon av dynamiske prestasjoner og drivstoffgjerrige motorer.

Målet til Nissan er at 50 % av salget skal være elektrifisert i en eller annen form innen utgangen av regnskapsåret 2023 (31.3.2024). Som et ledd i å oppnå dette, vil nye Nissan Qashqai bli tilgjengelig med en 1.3 DiG-T bensinmotor med mild hybridteknologi samt en innovativ nyhet i Europa, nemlig introduksjonen av Nissans nytenkende og prisvinnende e-POWER-teknologi. e-POWER benytter seg blant annet av teknologi kjent fra verdens mest solgte elbil – Nissan LEAF.

e-POWER i nye Nissan Qashqai er utviklet spesielt til denne modellen for å innfri stadig strengere europeiske utslippskrav. Qashqai med e-POWER er både drivstofføkonomisk og har lavt utslipp. Samtidig oppleves den sportslig med mye krefter og kvikk akselerasjon.

Med både to- og firehjulstrekk, sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns nyutviklet Xtronic CVT-automatgirkasse i kombinasjon med den nyvinnende e-POWER-teknologien, tilbyr nye Qashqai noe for enhver smak.

«Kunder krever mer effektive biler – og med rette. Men de vil gjerne også ha en god kjøreopplevelse. Elbiler har den høyeste kundetilfredsheten blandt kundene, som ønsker seg umiddelbar trekkraft og en jevn, konstant akselerasjon. Nye Nissan Qashqai med e-POWER drives av en el-motor, og dermed kan kundene nyte fordelene ved å ha kjøreopplevelsen til en elbil uten å måtte bekymre seg for rekkevidden eller lademuligheter,» sier Marco Firoravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.

1.3 DiG-T benzinmotor med 140/158 hk og 12V ALiS mild bybrid

Det sitter et 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) mild hybrid-system, som bidrar med mer krefter i form av dreiemoment, stopp/start-kontroll og kjøring i frigir (kun mulig i kombinasjon med CVT). Sammen gir dette løsninger som reduserer forbruket og kutter CO2-utslippet med 4 gram pr kilometer. Det gir en svært konkurransedyktig motor i segmentet i forhold til utslipp, samtidig som løsningen gir mer krefter enn konkurrentene. Hybrid-systemet øker bilvekten med kun 22 kg.

Når bilen triller regenereres energi som igjen lagres i Lithium-ion-batteriet. Denne energien kan igjen benyttes ved tomgangskjøring og trilling i frigir (gjelder modellen med CVT-girkasse) og kan ellers bidra med mer skyvekraft i form av høyere dreiemoment. Ved trilling under 18 km/t, kutter motoren og energien lagres i batteriet. Det sørger for å øke tiden bilen kan holde motoren avslått, noe som igjen kutter utslipp og forbruk.

AliS-systemet er tilpasset den velrenomerte 1.3 DiG-T bensinmotoren, introdusert i Qashqai i 2018. Motoren er oppgradert med 50 nydesignete komponenter for å innfri de nye utslippskravene. Turboen i motoren har fått elektrisk styrte utslippsventiler for raskere respons. Nye dyser forbedrer innsprøytingsventilen, friksjonen er redusert på flere komponenter og bensin-partikkelfilteret er forbedret. Motoren leveres med en 140 hk eller 158 hk med enten sekstrinns manuell girkasse eller en ny Xtronic CVT-automatgirkasse (sistnevnte kun i kombinasjon med 158 hk-motor). Også den manuelle girkassen er oppgradert for å sørge for mer sportslige girskift.

Den nye Xtronic-CVT-automatgirkassen tilbyr bedre drivstofføkonomi og raskere akselerasjon. Den har nå fått dobbelt oljepumpe-system og en ny elektrisk oljepumpe. CVT-giret på Qashqai tilbyr DCT-lignende (dobbeltclutch-girkasse) girskift ved akselerasjon og mer flyt i bykjøringen. Begge motoralternativer leveres med forhjulstrekk. Firehjulstrekk er tilgjengelig med 158 hk og CVT. Firehjulstrekksystemet har flere kjøreinnstillinger – systemet tilpasses omstendighetene med fem ulike innstillinger – Standard, Øko, Sport, Snø og Offroad. Mister et hjul grepet er responstiden før bakhjulene koples inn redusert.

e-POWER

Nye Nissan Qashqai er den første modellen til Nissan i Europa som får den prisvinnende e-POWER-teknologien. Systemet er egenutviklet og er en del av Nissans Intelligent Mobility Strategi.

e-POWER-systemet består av et høytytende batteri og en integrert bensinmotor med 158 hk, en generator, inverter og en 140 kW elektrisk motor i samme størrelse og ytelse som i Nissans øvrige elbiler. Løsningen er unik og sørger for en behagelig lineær akselerasjon, slik de fleste er vant til fra en elbil.

Systemet er spesialtilpasset Qashqai. Til nå er det best kjent i Japan i Nissan Note, som raskt ble landets mest solgte bil etter å ha fått denne teknologien. Denne har en 1,2-liters bensinmotor, som genererer energi til batteriet, og den yter 108 hk. På Qashqai e-POWER er dette oppgradert til en 1,5-liters motor, som yder 190 hk.

Det unike ved e-POWER er at mootoren utelukkende drives for å gi energi til batteriet, som igjen gir strøm til el-motoren som driver bilen. Dermed kan motoren alltid kjøres under optimale forhold for å spare drivstoff og redusere CO2-utslippet sammenlignet med en tradisjonell bensindrevet bil.

«e-POWER-systemet er en perfekt balanse mellom en alminnelig bensinmotor og en el-motor. Føreren kan nyte fordelene med en elbil uten å bekymre seg for ulempene. Vi gleder oss til mottakelsen av Qashqai med e-POWER, som er helt i tråd med vår Intelligent Mobility Strategi», sier David Moss, Region Senior Vice President Research and Development for Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).

El-motoren sørger for umiddelbar respons og høy trekkraft og bra akselerasjon momentant. e-POWER får tre kjøreinnstillinger – Normal, Sport og Eco. I Normal kan føreren også bremse ned og stoppe bilen kun ved å ta foten av gasspedalen. Det må kun skje når det er forsvarlig. I Sport akselererer bilen kvikkere og har ekstra med bremsekraft om fører går av gasspedalen. I Eco sørger bilen for å spare mest muligt drivstoff ved å regulere energien fra batteriet.

Nye Qashqai med e-POWER akselererer raskere enn hybrid-konkurrentene og den gjør mer støysvakt. Som i Nissan LEAF kommer Qashqai e-POWER med såkalt e-Pedal, noe som gjør at føreren kan starte, akselerere og bremse kun ved bruk av gasspedalen. Dette fungerer så bra at det holder til 90 prosent av kjøringen. Men et ordinært bremsesystem er selvsagt tilstede uansett og en kan koble ut e-Pedal om ønskelig. Det er særlig i bykjøring av kjøring med e-Pedal kommer til nytte. Du kan oppnå inntil 0,2G bremsekraft. e-Pedal bidrar til en mer engasjerende kjøreopplevelse.

I Japan har e-POWER vært en enorm salgssuksess på både Nissan Note og Nissan Serena. Mer enn 70 % av Note- og nesten halvparten av Serena-kundene har der valgt sin bil med dette systemet. Samtidig har den nylig introduserte Nissan Kicks nettopp mottatt prisen «2021 Technology of the Year» fra Automotive Researchers and Journalists Conference of Japan.
Salget av Nissan Qashqai med e-POWER starter i 2022.

Første glimt av neste Nissan Qashqai