Etter 12 års utvikling kan Nissan presentere en ny type støydemping med betydelig lavere vekt.
På den nylig avholdte CES-utstillingen i Las Vegas, viste Nissan fram et helt nytt materiale som kan bidra til å redusere støy i kupeen samtidig som det øker energieffektiviteten.
Det lydisolerende materialet kalles akustisk metamateriale. Sammensetningen består av en kombinasjon av gitterstruktur og plastfilm, som kontrollerer vibrasjoner i luften for å begrense overføringen av bred frekvensbåndstøy (500–1 200 Hz), slik som oppleves fra vei- og motorstøy.
De fleste av dagens materialer brukes til å isolere dette frekvensbåndet som hovedsakelig består av tunge gummipaneler. Nissans nye akustiske metamateriale veier kun 1/4 av disse, samtidig som det leverer like god lydisolasjon.
På grunn av den enkle strukturen er materialkostnadene ved masseproduksjon omtrent tilsvarende eller lavere enn dagens lydisolerende materialer. Derfor kan materialet også brukes på biler der lydisolerende materialer per i dag er begrenset på grunn av kostnader eller vekt.
Nissan startet forskningen på metamateriale-teknologi i 2008. På den tiden ble metamateriale brukt i svært sensitive antenner ved elektromagnetisk bølgeforskning. Nissan arbeidet med å inkludere lydbølger i metamateriale-teknologien, noe som førte til oppfinnelsen av det akustiske metamaterialet.
Lettere biler bidrar til å begrense miljøpåvirkningen under kjøring gjennom økt energieffektivitet. Metamaterialet gjør også kjøringen mer komfortabel ettersom kupeen er bedre lydisolert.
Se et intervju om akustisk metamateriale med Susumi Miura, Advanced Material Engineer hos Nissan, her: YouTube.