• Tilbyr det beste innen ny og avansert teknologi for økt sikkerhet og komfort
  • Inntil 500 km rekkevidde
  • Tilgjengelig med hengerfeste med trekkevne inntil 1500 kg
  • Kan leveres med Nissans mest avanserte nye firehjulstrekksystem, e-4ORCE
  • Mulighet for trådløs oppdatering (Over The Air)
  • Ettermontering av takstativ er mulig

Oslo 15. juli 2020 – I dag har Nissan lansert elbilen som markerer en ny æra for konsernet, nemlig helt nye Nissan Ariya. Den lekre crossover coupeen ligger designmessig svært tett opp til konseptbilen med samme navn, som ble presentert på bilutstillingen i Tokyo i 2019. Selv konseptbilen IMx vist på samme utstilling allerede i 2017, kan man se likheter med. Nye Ariya representerer virkelig et nytt kapittel på flere plan, som den første i en rekke kommende biler fra Nissan. Lanseringen foregikk som et virtuelt arrangement i nye Nissan Pavilion, i Yokohama i Japan i dag tidlig, norsk tid.

Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil med LEAF allerede i 2010. Nå tar vi steget videre med den elektriske crossoveren Ariya. Modellen byr på massive krefter i form av høyt dreiemoment og en rask akselerasjon kombinert med en kjøreopplevelse fri for motorstøy. Det romslige interiøret minner om en behagelig lounge og har plassforhold tilsvarende en bil i klassestørrelsen over. Teknologien inntar nye nivåer med førerassistansen ProPILOT 2.0 (foreløpig ikke godkjent i Europa), stemmestyring av ulike systemer og trådløs oppkobling. Ariya kommer med to ulike batteripakker – 63 kW og 87 kW, som sikrer rekkevidde inntil 500 km*. Kundene kan velge mellom forhjulstrekk eller det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE, som er det mest avanserte Nissan har utviklet til nå.

En helt ny logo er designet, og Ariya blir første produksjonsmodell som tar denne i bruk. Modellen representerer også første skritt på veien mot nye standarder med elektrifisering, optimaliserte platformer og trådløs AI-teknologi. Plattformen er utviklet for alliansen, og er det ultimate eksemplet på Nissan Intelligent Mobility – Nissans strategi for null utslipp og ingen dødsulykker, som som det ultimate mål. Strategien fordeler seg på grunnpilarene Intelligent Power, Intelligent Drive og Intelligent Integration.

Nytt designspråk: Tidløs japansk futurisme

Ariya kommer med en helt ny stil og et fullstendig nytt designspråk. Vi kaller det «Tidløs japansk futurisme», som karakteriseres ved noe markant japansk – enkel utførelse, men i en kraftfull og moderne form. Den nye logoen preger den aerodynamiske fronten og er opplyst når motoren er aktivert og bilen står stille. I stedet for en tradisjonell grill kaller vi partiet mellom frontlyktene for et skjold. Frontlysene er konstruert av tynne LED-striper med hver seg fire 20 mm minipærer og dynamiske blinklys.

Ved at bilens plattform er konstruert som en elbil fra starten av, har det gitt unike muligheter for designerne til å kombinere det estetiske med det funksjonelle. Det gir blant annet en rommelighet som ikke er praktisk mulig i en tradisjonell fossilbil. Den kompakte elmotoren har gjort det mulig å plassere hele klimakontroll-systemet i motorrommet, noe som gir ekstra god plass foran i kupeen. Ariya er blant de romsligste i sin klasse. En støysvak elmotor og god støyisolering gir stressfrie forhold. Det minimalistiske instrumentpanelet er fritt for tradisjonelle knapper og betjeningsbrytere. De primære klimaanlegg-funksjonene er integrert i midten i form av en haptisk kontakt. Det vil si at det føles som en fysisk berøring ved at den vibrerer når den tas på. Dette er felt inn i trepanelet, og er kun synlig når bilen er startet. Mellom setene finnes et oppbevaringsrom og kan justeres etter førerens ønske.

Passasjerene i baksetet har rikelig med hode- og beinplass. I tillegg innbyr det flate gulvet til en avslappende sittestiling. Ariya blir også tilgjengelig med soltak, noe som lysner opp kupeen enda mer.

e-4ORCE: Kjørekomfort og kjøreegenskaper uten kompromiss

Med firehjulstrekk får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. Nissans mest avanserte system for trekk på alle fire skjuler seg bak betegnelsen e-4ORCE. «e» står naturligvis for elektrisk og»4ORCE» står for kraft og energi med firetallet som henvisning til firehjulstrekk. Systemet er en videreutvikling av systemet for momentfordeling, ATTESA E-TS-systemet, i Nissan GT-R og intelligent 4X4-system kjent fra Nissan Patrol.

Det avanserte systemet er finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag og det gir maksimal kjørekomfort. Et regeneringssystem for bremsene på bakhjulene i stedet for – som normalt – på forhjulene minimerer uønskete bevegelser og sørger for at føreren bevarer kontrollen. Momentfordelingen mellom for- og bakhjul optimaliseres ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul. Det sørger for supert veigrep i svinger og bidrar til at føreren knapt trenger å styrekorrigere.

Intelligent Power: Formidable prestasjoner oppfyller de flestes behov

Med fem utgaver på det europeiske markedet, inkludert to- og firehjulstrekk-utgaver, oppfyller Ariya behovet til de fleste kunder.

  • ARIYA 63 kWh – forhjulstrekk
  • ARIYA 87 kWh – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke.
  • ARIYA e-4ORCE 63 kWh – firehjulstrekk med to elmotorer og e-4ORCE kontroll-teknologi.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh – firehjulstrekk og lengere rekkevidde
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh Performance. Topmodellen, som kombinerer lang rekkevidde, sterkere motor og super teknologi.

Trygg og god på veien

Nissan viderefører tradisjonen om spennende biler med gode kjøreegenskaper. Understellet i Ariya er optimalisert for å kunne leve opp til dette. Batteripakken er flat og er plassert i bunnen i midten av bilen. Det bidrar til lavt tyngdepunkt og en nesten nøytral vektfordeling. Fjæringskomponenter utnytter det flate gulvet til økt stabilisering av styringen for til å minimere vibrasjoner og støy i kupeen.

Bak har fjæringssystemet et multi-link-løsning og en ekstra elmotor (avhengig av variant), noe som gir perfekt balanse mellom komfort, håndtering og prestasjon.

Med tre kjøreinnstillinger – standard, sport og ECO (e-4ORCE har til og med «snow mode») – kan føreren tilpasse sin kjørestil til omgivelsene.

Ariya benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtiglading. Batteriet er væskeavkjølt, så temperaturen kan optimeres i formindelse med lading.

Nissan Ariya 63 kWt-utgaven er utstyrt med en 7,4 kW en-fas lader til hjemmelading. Versjonen med 87 kWt har en 22 kW tre-fas lader til hjemmelading. Ariya kan hurtiglades opp til 130 kW.

Intelligent Driving: En høyteknologisk og stressfri kjøreopplevelse

Ariya vil inneholde de nyeste Nissan-teknologier, som blant annet en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT. Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved køkjøring. Videre holder det bilen i sin fil på motorvei. ProPILOT med Navi-link inneholder til og med veidata og følere, som gir en mer jevn kjøring. Det kan selv blant annet regulere farten i forhold til den tillatt hastighet samt ta hensyn til farten i forhold til skarve svinger eller lignende.

Ariya er også utstyrt med e-Pedal. Det gjør det mulig å aksellerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen. Videre kan Ariya leveres med Intelligent Around View Monitor, Intelligent Forward Collision Warning, Intelligent Emergency Braking og nødbrems bak samt ProPILOT park i forbindelse med parkering.

Intelligent Integration: Holder Nissan Ariya oppdatert

Nissan Ariya er utstyret med siste teknologi innen oppkobling, inklusive human-machine interface, stemmestyring og mulighet for trådløs oppdatering (Over The Air).

Ariya-kunder kan sjekke status på deres batteri fra frokostbordet. En intelligent ruteplanlegger sender en påminnelse når det er på tide å reise. Fjernstyring av klimaanlegget og dørlåsene er også mulig. I nøkkelen finnes en hukommelse for innstilling av førersetet, rattposisjon og innstilling av senterkonsollen i forhold til førerprofiler som er lagret.

Ariya får også en av de største head-up-display fargeskjermer i segmentet. Skjermen inneholder samme informasjon som skjermen i midtpanelet. Ved å si «hello Nissan» eller «hey Nissan», kan føreren utføre sine ønsker via stemmestyring.

Instrumentpanelene inneholder både en 12,3″ instrument-skjerm og en 12,3″ midtskjerm praktisk plassert ved siden av hverandre. Skjermene inneholder informasjon om batteriet, rekkevidde, navigasjon med mer. Og de kan også enkelt nås og tilpasses den enkelte førers ønsker.

Ariya er også den første Nissan-modell med trådløs oppdatering av firmware (OTA). Teknologien sørger for automatisk oppdatering av software i bilen, uten at den trenger å oppsøke et verksted.

Fremtiden for elbiler er nå!

Nissan Ariya coupé crossover markerer en ny æra for elbiler. Den byr på et heftig design og tilsvarende imponerende motorkrefter og kjøreegenskaper.

Ytterligere detaljer om Ariya samt informasjon om prissetting i Europa vil komme senere.