En elektrisk milepæl for Nissan og norsk elbil-politikk – samferdelsminister Knut Arild Hareide overleverte jubileumsbilen til Maria Jansen fra Nesodden.

I feiringen av World EV Day, markerer Nissan produksjonen av Nissan LEAF nr 500 000. Bilen ble produsert på Nissans bilfabrikk i Sunderland, England, nesten et tiår etter at bilen først ble lansert. Det er bygget mer enn 175 000 LEAF der siden produksjonsstart i 2013.

For 10 år siden var det norske elbil-markedet så å si ikke-eksistrende. Flere nisjeaktører hadde forsøkt seg med varierende suksess. Så, høsten 2010 tok Nissan sats og introduserte verdens første masseproduserte elbil i det japanske og amerikanske markedet. En bil som var fullt ut utvilket fra bunn av som en elbil, med alle de fordeler det medfører. Modellen – som har vunnet mange priser og blant annet Årets Bil i Europa og globalt i 2011 – kom til Europa og Norge året etter. Den ble en umiddelbar salgssuksess for elbil-hungrige nordmenn. Endelig var en nullutslippsbil til gjengelig, som kunne konkurrere med tradisjonelle fossilbiler til fornuftig pris, med god plass for fem personer, med høyt sikkerhetsnivå, bra komfort og en rekkevidde som dekket de flestes behov i det daglige. 

Nissan foretok enorme investeringer for å utvikle LEAF. Blant annet måtte det bygges en egen batterifabrikk. Teknologien fantes ikke, og det krevde en enorm omstilling og invenstering i nyutvikling. Det tok ikke lang tid før bilen ble et alminnelig syn på norske veier. I 2013 ble den Norges tredje mest solgte personbil, og det ble klart at Nissan traff markedet godt lenge før andre bilprodusenter for alvor hadde elektrifisering på agendaen. Generasjon to av LEAF fikk sin europeiske lansering i Oslo. Modellen inntok markedet i starten av 2018 og endte med å bli landets mest solgte bil det året. For første gang – i noen land – gikk en elbil helt til topps på salgsstatistikken.

Nissan LEAF er både Norges og verdens mest solgte elbil. Bilen har utviklet seg gjennom årene fra å ha et 24 kWt batteri og til i dag med opptil 62 kWt batteri med blant annet det siste innen sikkerhetsteknologi tilgjengelig.

– Det er helt fantastisk at den elektriske milepælen med 500 000 solgte LEAF skjer i Norge. Nesten 63 000 av disse har kommet til vårt land, og det utgjør en niendeedel av alle bilene som er produsert på verdensbasis. Det passer også bra at bilen er solgt gjennom Birger N. Haug, som er den forhandleren i Europa som har solgt desidert flest LEAF, sier en entusiastisk Country Manager for Nissan i Norge, Anders Mamen-Lund.

Verdt å merke seg er også den store besparelsen av klimautslipp disse bilene bidrar til. 500 000 solgte LEAF representerer globalt en årlig besparelse i CO2-utslipp på nesten 1,3 millioner tonn. Det tilsvarer det samme som CO2-utslippet fra hele Oslo kommune i løpet av et år. De nesten 63 000 LEAF-eierne her til lands har hittil spart Norge alene for mer enn 357 480 tonn CO2.* (Se utregning i vedlegg)

– Nissan tilgjengeliggjorde med LEAF elbiler for folk flest, Nissan har rett og slett skapt en elektrisk folkebil. Den har vært avgjørende for det store elbil-eventyret vi har hatt i Norge. Norske politikere har lagt til rette for dette på en måte ingen andre land har klart, og det gir resultater. Klimagassutslippene går ned og en fersk undersøkelse fra SSB viser at utslippene fra veitrafikken bidrar mest til nedgangen. Det viser at elbil-politikken virker. Jeg vil på vegne av Norsk Elbilforening få gratulere Maria Jansen med ny elbil og håper vi får mange flere som gjør som henne, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Den heldige kunden er Maria Jansen (61) fra Nesodden, som fra før kjører en Nissan LEAF 40 kWt, og som har valgt å oppgradere til en 62 kWt.

– Jeg har hele veien vært svært fornøyd med bilen jeg har hatt, men siden vi ofte besøker familie litt unna i Sverige, har jeg ønsket med hakket mer rekkevidde. Det får vi nå, og jeg ble veldig glad da de ringte og fortalte at min bil er nummer 500 000. Dette er en fantastisk dag!, sier kunden Maria Jansen.

Hun gleder seg til å ta i bruk den nye bilen sin og ble enda mer henrykt da Ole Henrik Hannisdahl fra Grønn Kontakt overrakte henne en ladebrikke hun kan benytte på deres ladenettverk med en verdi pålydende 5000 kroner.