• Tredje generasjon av crossover-bestselgeren introduseres våren 2021
  • Ny plattform, kraftig forbedrete kjøreegenskaper og ny teknologi
  • Mer plass og mer utstyr
  • Introduserer e-POWER-teknologien i Europa

Nå gjennomfører Nissan de siste forberedelser før introduksjonen av en ny utgave av bestselgeren Nissan Qashqai. Pioneeren som introduserte crossover-SUV-klassen tilbake i 2007, og fulgte opp med andregenerasjon klar i 2014, er nå klar for tredje versjon.

Nye Nissan Qashqai kommer for salg våren 2021 og er utviklet over en helt ny plattform kalt Alliance CMF-C. Målet har vært å følge opp suksessen fra forgjengerne som til sammen har solgt mer enn 3 millioner biler i Europa. Utstrakt bruk av lettvektsmaterialer og vesentlig avstivet karosseri skal sørge for utsøkte kjøreegenskaper.

Det er benyttet 50 % mer såkalt ultrafast stål som igjen bidrar til 41 % mer vridningsstabilitet i nye Qashqai. Karrosseriet er 60 kg lettere, også takket være blant annet frontfanger, panser og dører i aluminium. Bakluken er i komposittmateriale og bidrar alene til 2,6 kg vektreduksjon. Men det stivere karrosseriet bidrar også til å øke sikkerheten i tilfelle kollisjon ettersom kraften ved sammenstøt absorberes mer effektivt og reduserer påvirkningen på passasjerer.  

«Nye Qashqai kommer til å endre kundenes forventninger av en familiebil. Komfort, raffinement og teknologi er på nivå med luksuriøse, større biler. Kjøreopplevelsen tar vi til et nytt nivå. Kundene vil forelske seg i følelsen av å kjøre elbil uten å måtte tenke på rekkevidden med den nye og spennende teknologien e-POWER», sier Gianluca de Ficchy, konsernsjef for Nissan i den nye regionen AMIEO.

Nissan har holdt fast på de grunnleggende prinsippene for Qashqai med et spenstig design, fulgt opp av gode kjøreegenskaper og mye spennende teknologi. Stivheten i karrosseriet går nemlig ikke på kompromiss med et godt avstemt og oppgradert understell. Nye Qasqai leveres med 19-tommers hjul, men blir også tilgjengelig med 20-tommers hjul. Med den hjulstørrelsen får bilen et avansert multi-link-hjulpoppheng (gjelder også for 4WD-utgaven). Kjøreopplevelsen er bedret ved at ujevnheter langs veien bedre absorberes og veistøyen er redusert. Styreresponsen er også forbedret.

Nytenkende effektivitet
Når det gjelder drivlinjer følger nykommeren opp Nissans strategi om elektrifisering og tilbyr to motoriseringer. Først en 1,3-liters bensin-turbomotor med mild-hybrid teknologi og to ulike ytelser. Løsningen har et 12V-system med separat litium batteri, montert under gulvet samt en drivreimsgenerator, som kan regenerere bremseenergien. Det bidrar til ekstra energi og utvider muligheten for start/stopp-funkjsonen, og sørger derfor igjen til redusert CO2-utslipp. Innretningen bidrar også til ekstra dreiemoment ved akselersjon. Nissans innovative e-POWER er det andre drivlinje-alternativet. Det er en løsning som tilbyr en behagelig og linær akselersjon, som på elbiler, men uten å måtte tenke på rekkevidden. e-POWER har vært en enorm salgssuksess på flere av Nissans modeller i Japan. Løsningen innebærer en el-motor, en generator, en inverter og en bensinmotor. Bensinmotoren jobber utelukkende for å forsyne batteriet med strøm når det er behov for det. Teknologien er hensiktsmessig ved at den gir økt kjøreglede og er svært effektiv målt mot tradisjonelle hybridløsninger

«e-POWERs avanserte og effektive drivlinje er et lysende eksempel på Nissans innovative ånd. Det gir alle fordelene med kjøreopplevelsen av en elbil uten å måtte gå på kompromiss. Når vi snakker om Nissan Intelligent Mobilitet, er e-POWER et perfekt eksempel», sier toppsjef for forskning og utvikling i AMIEO-regionen, David Moss

Teknologien tar også nye skritt med nye Qashai. Førerassistansesystemet ProPILOT kombineresmed Navi-link og gir en stadig forbedret kjøreopplevelse ved at det kan bidra til å redusere tretthet og stress i trafikken samtidig som sikkerheten økes. Når bilen entrer en ny fartsgrense, vil bilen automatisk tilpasse seg den nye fartsgrensen uten at føreren aktivt behøver å gjøre det. Systemet henter også data fra navigasjonssystemet til å tilpasse farten i forhold til svinger og avkjøringsramper. Er det en bil i blindsonen, vil systemet også sørge for å forhindre filskifte ved å foreta kontrastyring. Andre oppgraderinger på ProPILOT tar for seg situasjoner hvor bilen kommer for nært objekter på siden av bilen. Bilen vil da stoppes i tilfelle det kommer andre objekter for tett på fra siden i det en for eksempel rygger ut fra en parkeringsplass.

Intelligente LED frontlys
I den nye Qashqai har ingeniørerne utviklet et avansert frontlys-system som tilpasser lysstrålen framover i forhold til veiens utforming og andre kjøretøy. Lysstrålen er delt inn i 12 individuelle elementer, hvor enkelte deaktiveres om det kommer en motgående bil uten at motgående bilfører blir blendet. Det sørger for kraftigere lys og bedre sikkerhet.

Qashqai: En crossover pioneer
Nissan var en pioneer da den ble introdusert i 2007. Modellen erstattet to tidligere Nissan-modeller (Almera og Primera), og var et resultat av nitidige undersøkelser, der man analyserte seg fram til hva som manglet i markedet. Qashqai ga kundene mange av fordelene til en SUV, men uten å belaste dem med ulempene som høyt drivstofforbruk og stort karrosseri med uoversiktelihet for føreren. Den var også tilgjengelig med firehjulstrekk dersom det var behov for det. Siden har det kommet til 25 direkte konkurrenter til Qashqai.

Tre millioner eksemplarer er solgt i Europa og fem millioner er solgt på verdensbasis. Nye Qashqai vil atter sette ny standard for klassen med iøyefallende godt design, høy komfort, god effektivitet og spekket med mye imponerende teknologi.